Met name onder jongeren is het een hype aan het worden om een vacature via WhatsApp met vrienden te delen. Een grote vooruitgang op de sollicitatiemarkt, want dit biedt voor zowel de werkgever als de werknemer voordelen: de juiste personen in een korte tijd.
De key to success zou zijn om de jongeren te volgen in de digitalisering, volgens Rene Herremans, manager employer branding bij Albert Heijn. Hij merkt dat het bereik onder jongeren groot is. ‘Jongeren communiceren veel via WhatsApp en wij volgen ze daarin. Het gaat snel en het is goedkoop, want ze delen de vacature gratis met hun netwerk. Dat doen ze selectiever dan via openbare kanalen zoals LinkedIn of Twitter. We verwachten dat medewerkers die via WhatsApp bij ons solliciteren dan ook beter bij onze winkel passen en langer blijven’.
Loopbaandeskundige Aaltje Vincent is verrast door de snelheid van het medium. ‘Het is nog laagdrempeliger en dichter op de huid dan Twitter of Facebook. En meer privé. Je wilt niet altijd openlijk zeggen: is dit iets voor jou? Als je ergens een vacature ziet, kun je meteen een fotootje schieten en doorsturen. Hoor je in het nieuws dat ergens banen vrijkomen, dan app je dat gauw naar iemand die een baan zoekt in die sector. (…) WhatsApp is net het dorpsplein van vroeger’.
Leon Willemsens, directeur van het bureau Netwerven, merkt op dat WhatsApp op twee manieren werkt. ‘Een app kan een miljoenenpubliek bereiken, maar het werkt ook als een filter. Als je een vacature via het adressenboekje van je werknemers kunt verspreiden, krijg je minder sollicitanten maar wel van uitmuntende kwaliteit. Dat scheelt je tijd, en tijd is geld.’
Bron: Volkskrant