Het nieuwe btw-identificatienummer komt eraan

De afgelopen weken heeft de Belastingdienst brieven verstuurd met nieuwe btw-identificatienummers aan alle ondernemers met een eenmanszaak. Dit btw-identificatienummer dient vanaf 1 januari 2020 gebruikt te worden bij al je contacten met klanten of leveranciers. Je moet dit nummer vermelden op je facturen en website. Staat je oude nummer nog op brieven of andere communicatiemiddelen? Vervang het dan door je nieuwe btw-identificatienummer. Het nieuwe btw-identificatienummer noemen we ook wel: btw-id.

Waarom krijgen wij een nieuw btw-identificatienummer?

In het nieuwe btw-identificatienummer is je burgerservicenummer (BSN) niet meer verwerkt. Zo is je privacy beter beschermd. Het nieuwe btw-identificatienummer ziet er zo uit: landcode NL, 9 cijfers, de letter ‘B’ en een controlegetal van 2 cijfers. De 9 cijfers hebben niets meer te maken met je burgerservicenummer. Dit is een voorbeeld van het nieuwe btw-identificatienummer: NL000099998B57.

Wat gebeurt er met mijn oude btw-nummer?

Je oude btw-nummer blijft gewoon bestaan en noemen we voortaan het omzetbelastingnummer. Dit nummer blijf je gebruiken bij contact met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als je hen een brief schrijft of de BelastingTelefoon belt. Het omzetbelastingnummer ziet er zo uit: je burgerservicenummer met de toevoeging B01 – of hoger. Dit is een voorbeeld van het omzetbelastingnummer: 111234567B01.

Wat moet ik nu zelf regelen?

In de brief die je hebt gekregen, staat je nieuwe btw-identificatienummer. Dit moet je zelf regelen vóór 1 januari 2020:
1.    Zorg dat het nieuwe btw-identificatienummer vanaf 1 januari 2020 op je communicatiemiddelen staat. Zoals je verkoopfacturen, website en briefpapier.

2.    Geef het nieuwe btw-identificatienummer door aan relaties, zoals uw boekhouder, vaste leveranciers en zakelijke klanten. Zij gebruiken dit nummer vanaf 2020, bijvoorbeeld als zij de btw naar jou verleggen.

3.    Verleg je zélf de btw naar een andere eenmanszaak in Nederland? Zorg er dan voor dat je de juiste btw-identificatienummers gebruikt: van jezelf én de afnemer.

4.    Pas je software aan als je die gebruikt voor het maken van facturen. Zo zorg je ervoor dat je het nieuwe btw-identificatienummer kunt gebruiken.

Zijn er nog vragen of onduidelijkheden?

Neem dan gerust contact met ons op. Wij leggen je het graag uit.